Ул. „Богориди“ търговска или автентична – диалогът остава отворен

12:21, 12 юли 16 25 323 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Дали централната бургаска ул. „Богориди“ да запази търговския си облик, или да бъде приведена във вид, близък до автентичния – отговорът на този ребус остава висящ.

Въпросът беше обсъден в Постоянната комисия по туризъм към Общинския съвет, на която нейният председател Живко Табаков покани представители на Инициативния комитет, съставен от хора на изкуството, които подеха инициатива централната бургаска улица да бъде запазена в автентичния си вид, за да не се превърне в аналог на някои други улици по черноморските ни курорти, станали апотеоз на кича заради безбройните сергии на търговците, разположени там.

Художникът Георги Андонов и архитект Димитър Георгиев изразиха своето виждане как трябва да изглежда ул. „Богориди“ след нейната реконструкция, за която има одобрен проект от Община Бургас.

Андонов каза, че идеята за подетата инициатива му дошла, след като неправителствена фондация го помолила да направят рекламен филм за Бургас. Той обаче им отказал, защото градът изглеждал ужасно и нямало какво да се покаже. Дори старите къщи вече не приличали на такива. Затова с негови колеги са обсъдили да се направи нещо за града – именно да се премахнат грозните реклами, климатиците, да се отвори място за изкуство.

От своя страна Живко Табаков заяви, че е съгласен с голяма част от идеите на Инициативния комитет, но по отношение на климатиците по сградите и рекламните табели и сега има нерадба, която указва, че те трябва да се премахнат, ако не са законни.

„Улицата е ансамблов паметник на архитектурата, което само по себе си предвижда тя да има своята пъстрота. Ние в каква посока отиваме – да се придържаме към старото, или в посока, в която може всеки да е доволен. Говоря конкретно за туризма, а не за парцалите по фасадите на сградите“ – коментира Табаков.

Арх. Димитър Георгиев посочи, че идеята е на група граждани, които имат желание „Богориди“ да има вид, който да предаде атмосферата на стария Бургас. Това обаче е само информативно, че има художници, скулптори, артисти, които милеят за тази улица и искат тя да бъде с артистичен облик, а не задължаващо да се поставят дадени задачи, които да се решат веднага. Затова се е наложило да се преработи първоначалният проект за реконструкция на улицата, като сегашният вариант предвижда тя да запази артистичния си дух в допълнение с нови арт зони. Георгиев заяви, че именно това е ролята на инициативните комитети - да бъдат инициатори на идеи, които от Общината да доразвият и да ги заложат в правилниците и наредбите.

Относно търговията на улицата – то тя трябва да се съобразява с определи правила, а обектите да имат естетичен вид, смята Георгиев. Затова се очакват предложения относно техния дизайн, защото трябва да са в един общ стил. Ще има изискване за конкретна височина и точни места къде да бъдат разположени масите, чадърите и т.н.

Общинският съветник Калояна Живкова от комисията по реклама каза, че вече е повдигнала въпроса как изглеждат старите бургаски къщи по централните улици „Богориди“ и „Александровска“. Според нея проблемът се корени в празноти в самата наредба, която позволява по фасадите на къщите – паметници на културата, да има най-различни табели от различни материали.

„Това никак не изглежда добре и аз съм съгласна с Инициативния комитет. Смятам категорично, че трябва да се върви в посока даже не промяна, а може би писане на изцяло нова наредба, защото трябва да има заложена кардинална промяна. Що се отнася до чадърите – трябва да се търсят стандарти, както са тези на площад „Тройката“, които са в един тон“, категорична е общинската съветничка.

Председателят на комисията по туризъм Живко Табаков обърна внимание, че мненията относно вида на „Богориди“ са много противоречиви, но всички са съгласни, че улицата трябва да се промени. Но според него диалогът не върви в правилната посока. Той обърна внимание, че търговците на „Богориди“ остават извън този разговор, тъй като в момента се намират в активен сезон, те не могат да се включат и затова трябва с индивидуални посещения на обектите да се обясни на хората какво се има предвид.

„Защото в момента излиза по медиите, че ще има рестрикции към обектите, че тяхната визия ще бъде променена – в каква посока, как. Що се отнася до уеднаквяване на чадърите, наистина са много противоречиви нещата. Всичко това трябва да бъде обяснявано на ресторантьорите. Когато говорим за къщи, за озеленяване, за допълнителни инвестиции, колегите, които са пряко ангажирани в туристическия продукт – заведения за хранене, развлечения и хотели, трябва да се наясно какво точно се има предвид“, заключи Живко Табаков.

В крайна сметка участниците в дискусията се съгласиха, че видът на „Богориди“ трябва да бъде направен спрямо мненията на всички, ангажирани с казуса. Конкретни предложения обаче на срещата не бяха поставени и обсъдени.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама