Обществените велосипеди в столицата ще са денонощни, търси се концесионер

15:31, 14 яну 16 25 296 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
След повече от два часа дебатиране Столичният общински съвет прие доклад за създаване на система за отдаване под наем на велосипеди в центъра на София. Услугата ще се изпълнява от концесионер. Дебатите по доклада бяха разгорещени, като забележки към него имаха не само опозиционерите от БСП, а и групата на Реформаторския блок, АБВ и „Движение 21“.

През цялата седмица дълги дебати имаше и в постоянните комисии, където предложението беше обсъждано нееднократно. В комисиите бяха променени и много от първоначалните параметри на концесионните условия.

Ще бъдат монтирани 33 велостоянки

Концесията предвижда монтирането на 33 велогардероба в столицата. Това са стоянки за колела, които ще съберат общо 400 велосипеда.На всяка стоянка ще има по 12 колела и няколко свободни места, за да могат гражданите да взимат колело, с което да се придвижват и после да върнат на някоя стоянка.

В концесионния договор се предвижда и възможността за поставянето на още 15 стоянки, което е съвсем прясно решение, тъй като в първоначалната идея беше да са само пет.

30 минути безплатно, след това цената ще нараства

Предвиден е гратисен период за ползване, който е 30 мин. След това таксата за първия час трябва да е не по-висока от цената на едно пътува с градския транспорт – 1 лв. Цената за следващите часове ще се увеличава прогресивно – за втори час не може да надхвърля два пъти цената на билетчето, за третия час – три пъти и така за всеки следващ час.

Ще има приложение с местата на велостоянките

На фирмата концесионер е възложена и задачата да направи приложение за телефони, което да упътва колоездачите до най-близкия велоградеров. В приложението ще има и карта с обозначените места, където има стоянки. Това също не бе предвидено в първоначалния план на услугата.

Концесионерът ще бъде задължен и да монтира информационни табели на всеки велоградероб с мерки за безопасност при каране на колело.

Всеки ползвател на услугата ще има застраховка

Това, което също беше добавено през тази седмица в доклада като задължение на концесионера е на всеки ползвател на велосипедите да бъде осигурена застраховка живот. Тя ще важи и в случай, че с някой от водачите причини ПТП и по негова вина пострада друг участник в движението. 

Колелата ще се ползват цяла година, денонощно

Един от основните въпроси, по които днес общинарите дебатираха беше свързан с работното време на велостоянките. Първоначалната идея беше те да работят от 07:00-19:00 часа, от април до октомври.

Това обаче предизвика недоволството на групата на БСП. Зам.-председателят на общинския съвет Милка Христова заяви, че по този начин задълженията на концесионера се свиват до минимум. Тя подчерта, че никъде в Европа няма подобно работно време за такива общински услуги. За това Христова предложи на съветниците да се премахне работното време и сезонността на услугата и като колелата да могат да се ползват 24 часа, 365 дни в годината.

Предложението на Христова беше прието с пълно мнозинство

Концесията предвижда още частна фирма да обслужва и поддържа услугата, като срещу това има право да рекламира на 150 места в града. Фирмата ще трябва да плаща и концесионна такса от минимум 93 хил. лева на година. Първите шест месеца след подписването на договора тя ще трябва да направи всички инвестиции по създаването на стоянките и покупката на велосипеди. Предложеният срок за договора е от 8 до 12 години.

Дълги бяха дебатите за концесията

Големият дебат сред общинарите дойде след изказване на общинския съветник и експерт по финансите Стоян Александров. Той обясни, че направеният финансов-икономически анализ в концесионния договор не е рентабилен за общината. По думите му така изготвеният анализ, давал стимул на концесионера да печели не от отдаването на велосипеди, а от реклама. Александров предложи на кмета Йорданка Фандъкова да я срещне със светила в тази област, които безплатно да дадат консултация кое трябва да се поправи в условията към концесионера, за да може общината да е на печалба.

„Съгласих се с това да бъде направена консултация с учени професори от университетите за някои детайли по финансовия-икономически анализ и ако се прецени, че има резон да има някаква промяна, това може да стане веднага на следващата сесия, докато се подготвя документацията за обявяване, което няма да стане в следващите две седмици", каза по-късно пред журналисти Фандъкова.

В дебата се включиха и от Реформаторския блок

В дебата се включиха и от Реформаторския блок. Трайчо Трайков заяви, че също има резерви към финансово-икономическите анализи на концесионния договор, но в крайна сметка подкрепи идеята.

„С тази концесия трябва да се реши въпросът с незаконната реклама в София, ако тя наистина се обвързва с велосипедите. При проверка, която направихме в последната седмица се оказа, че никъде в Европа рекламата не се обвързва с велосипедна услуга“, заяви и Калоян Паргов от БСП. В отговор столичният кмет каза, че „не е разумно точно БСП да повдига въпросът за рекламните елементи“.

„Самите представители на партията предлагаха да остане броят рекламни елементи -300, а ние положихме усилие той да бъде намален на 150. Така че хем да има интерес от страна на инвеститорите и да не осейваме града с рекламни елементи“, отсече Фандъкова.

Вече има инвестиционни предложения за проекта

Кметът посочи, че всички в последния месец са били разгледани 17 предложения за промени по доклада, като сред тях са били такива на съветници и представители на граждански организации. Тя добави, че при нея вече има 3 предложения инвестиционни намерения по проекта, които са от чуждестранни фирми.

В крайна сметка докладът беше гласуван, като само групата на БСП се въздържа.

Ето и местата, където ще бъдат монтирани стоянките за колела под наем:

1. Бул. "Мария Луиза" - до ЦУМ, метростанция "Сердика";

2. Ул. "Алабин " и бул." Витоша"- до Съдебната палата;

3. Бул. "Витоша" и ул. "Солунска"

4. Бул. "Витоша" и бул. "Патриарх Евтимий" - до подлеза на метростанция "НДК"

5. Ул. "Г. С. Раковски" и бул. "П. Евтимий"

6. Бул. "В. Левски " и ул. "Граф Игнатиев"

7. До НДК;

8. Ул. "Проф. Фритьоф Нансен" и бул."В. Левски" - до НДК

9. Бул. "България" и ул." Проф. Фритьоф Нансен"- до НДК

10. Бул. "Витоша" и ул. Д -р Хр. Стамболийски"

11. Бул. "Цариградско шосе" и бул. "Евлоги и Христо Георгиеви"

12. Бул. "Александър Стамболийски" и ул."Опълченска"

13. Ул. "Александър 1" и бул." Цар Освободител"

14. Бул. "Пенчо Славейков" и бул." Ген.Тотлебен"

15. Бул. "Ген. Скобелев" и бул. "Македония" и до Руски паметник

16. Бул. "Македония"" и бул." Христо Ботев"

17. Бул. "Тодор Александров"

18. Бул. "Тодор Александров" и бул."Христо Ботев"

19. Бул. "Княгиня Мария Луиза" и ул. "Екзарх Йосиф" - до джамията

20. Ул. "15-и ноември "- до пл. "Свети Александър Невски"

21. Ул. "Граф Игнатиев" срещу градинката при църквата "Св. Седмочисленици"

22. Площад "Васил Левски" - до паметника на Васил Левски

23. СУ "Климент Охридски" и бул. "Цар Освободител"

24. Бул."Евлоги и Христо Георгиеви"- до метростанция "стадион Васил Левски" 1

25. Бул."Евлоги и Христо Георгиеви"- до метростанция "стадион Васил Левски" 2

26. Ул. "Г. С. Раковски" и ул. "Аксаков" - градинката при "Кристал"

27. Ул. "Г. С. Раковски" и ул. "Ген. Йосиф Гурко"

28. Бул. "Княз Ал. Дондуков" и ул. "Сердика"

29. Площад "Лъвов мост " - метростанция "Лъвов мост"

30. Ул. "Искър" - Софийска математическа гимназия "Паисий Хилендарски"

31. Бул. "Васил Левски" - срещу Министерството на младежта и спорта

32. Бул. "Стефан Стамболов" и ул. "Пиротска"

33. Бул. "Сливница" и ул. "Шар планина".

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама